Selamat melayari blog saya!

Terima kasih kerana berkunjung ke laman blog saya. Saya mengalu-alukan perkongsian idea dengan anda. Segala pandangan daripada anda amatlah diharapkan.


Monday, September 15, 2008

Tonjolkan budaya sendiri

Pelik dan hairan. itulah gambaran yang bermain di benak pemikiran saya apabila memikirkan tentang Malaysia. Aduh... budaya kita dah semakin lunyai di bumi sendiri. Manakan tidak, budaya asing lebih diagungkan. Apa kurangnya dengan budaya kita? kenapa malu nak tonjolkan budaya sendiri? Budaya adalah jiwa bangsa Kita perlu hayati dan cerminkan kepada dunia bahawa negara kita mempunyai identiti yang teguh sebagai sebuah negara membangun.

Kalau difikirkan sejenak, sebenarya negara kita sangat unik kerana rakyatnya yang berbilang kaum. Jika digabungkan pemikiran dan kemahiran sudah pasti negara kita akan lebih membangun dan maju serta dihormati oleh masyarakat dunia. Kita ada bermacam budaya, tidak kiralah apa bangsa kita yang penting kita dapat hidup dalam suasana hormat-menghormati dan saling bantu membantu antara satu sama lain.

Buat apa kita terlalu memuja budaya luar? lihatlah di media elektronik dan media cetak hari ini, budaya luar terlalu mudah meresap ke dalam negara kita hinggakan budaya kita sendiri terus tenggelam. Hm... fikir-fikirkanlah... tak guna tulis panjang2 cukuplah sekadar peringatan. Ingatkan diri kita sendiri sebagai warganegara merdeka bahawa kita bertanggungjawab menjaga dan mempertahan budaya kita agar terus bercambah dan diwarisi. Biar dari kaum apa pun kita, samada Melayu, Cina, India atau kaum di Sabah Dan Sarawak, kita semua perlu menonjolkan budaya kita supaya mereka tahu bahawa kita adalah sebuah masyarakat yang bersatu padu.






No comments: